Zonnestroom opslaan

Zonnestroom opslaan

De energie van je zonnepanelen kun je opslaan in een thuisbatterij, een elektrische auto of een buurtbatterij. Vooralsnog is een thuisbatterij geen goede optie.


Thuisbatterij

Kosten en baten

De standaard lithium-ionbatterij heeft een vermogen van 6 kWh (een kleine thuisbatterij 2 kWh, een grote ongeveer 12 kWh). Die batterij kost € 4000 tot € 5000 excl. installatiekosten. Soms komen daar de kosten van een omvormer nog bij. De batterij gaat zo'n 15 jaar mee, dus minder lang dan zonnepanelen.

Met zo’n batterij kun je in theorie geld besparen omdat je hierdoor meer van je eigen zonnestroom gebruikt en minder hoeft te kopen. Zonder thuisbatterij gebruik je ongeveer een derde van je eigen zonnestroom, met een batterij stijgt dat op jaarbasis naar twee derde. Het zal geen 100% worden, omdat in de zomer bijvoorbeeld 9 zonnepanelen gemiddeld 13 kWh per dag opleveren. De thuisbatterij is dan dus te klein om alle energie in op te slaan. In december wekken diezelfde panelen 2,5 kWh op; te weinig om de batterij vol te laden.

De kosten van een thuisbatterij zijn zo hoog dat ze waarschijnlijk niet terug te verdienen zijn met de besparing op de energierekening – ook niet als de salderingsregeling wordt afgebouwd. Het wachten is dus op goedkopere batterijen. Maar ook op batterijen die minder milieubelastend zijn.

 

Milieubelasting van batterijen

Er zijn verschillende soorten batterijen. Standaard is de lithium-ionbatterij, want die laadt snel op en heeft een hoog piekvermogen (hij kan bijv. een inductiekookplaat of strijkijzer van voldoende stroom voorzien). De grondstoffen die voor deze batterij nodig zijn, zorgen echter voor veel problemen (schaarsheid, vervuilende en gevaarlijke mijnbouw etc.).

Een alternatief is de zoutwaterbatterij, die weliswaar milieuvriendelijker is, maar langzaam oplaadt en een laag piekvermogen heeft. Een derde soort is de deep cycle loodzuurbatterij. Deze heeft een hoog piekvermogen en de materialen zijn goed te recyclen, maar de batterij is zwaar en laadt traag op.

Buurtbatterijen van lithium-ion zijn ook belastend voor het milieu maar minder dan allemaal kleine, losse batterijen die te samen dezelfde hoeveelheid elektriciteit kunnen opslaan. Buurtbatterijen bevinden zich op dit moment nog in een experimenteerfase, vaak in samenwerking tussen energiecoöperaties en regionale netbeheerders. De regelgeving over buurtbatterijen (wie mag er wat mee doen?) is nog in ontwikkeling.

Elektrische auto

Laad je auto zo veel mogelijk als de zon schijnt, dan rijd je het voordeligst en benut je op zonnige dagen de zonnestroom optimaal.

Er zijn auto’s die de stroom in hun batterij ook weer kunnen terugleveren aan je huis. Dit heet vehicle to home, afgekort V2H. Daarvoor moet er een extra omvormer in de auto zitten. Het zit zo: het elektriciteitsnet in je huis werkt op wisselstroom. Een elektrische auto werkt echter op gelijkstroom en dus moet de wisselstroom uit je huis worden omgevormd naar gelijkstroom. Zodra je de stroom in je auto wilt gebruiken in huis, dan moet de gelijkstroom weer wisselstroom worden via een omvormer.

Er wordt op dit moment veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de autobatterij als buffer tussen de vraag en aanbod van elektriciteit op het net. Elektrische auto’s kunnen namelijk ook stroom afgeven aan het net (vehicle to grid, V2G) of langzamer laden als de vraag op het net hoog is. De eerste stapjes worden gezet en de verwachtingen zijn hoog.

Gebruik zo veel mogelijk zonnestroom zelf

Voor nu luidt de conclusie dat je beter geen thuisbatterij kunt kopen maar zo veel mogelijk van je zonnestroom zelf gebruikt. Hoe je dat kunt doen, wordt beschrijft MilieuCentraal in 6 tips.