Oplaadpunt - wandmodel

Elektrische auto - thuis opladen

Er zijn verschillende opties om thuis je auto op te laden:
1. aan een eenvoudig oplaadpunt
2. aan een ‘slim’ oplaadpunt met load balancing en evt. andere slimme diensten
3. aan een gewoon stopcontact (maar liever niet)


Wat je moet weten

Een oplaadpunt kan een laadpaal zijn of een laadbox aan de wand. Je moet rekenen op een bedrag tussen de € 1.500 en € 3.000. De installatie en de aanpassing van je meterkast zijn hierbij inbegrepen. De laadpaal krijgt een eigen groep met zekering in de meterkast. De afstand tot je zekeringkast bepaalt voor een belangrijk deel de hoogte van de prijs.

Het is belangrijk om eerst het volgende te weten:

  1. Wat is het laadvermogen van je elektrische auto?
  2. Welke aansluiting heeft jouw huis op het elektriciteitsnet?

Ad a. Als je auto maximaal 11 kW kan laden, dan heeft een (dure) laadpaal met een vermogen van 22 kW geen zin. Je geeft dan onnodig veel geld uit.

Ad b. Sommige oudere huizen hebben nog een 1-fase-aansluiting (meestal 1 x 25 A). Veel nieuwere huizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3 x 25A). Het aantal fasen bepaalt hoeveel stroom je kunt afnemen. Met drie fasen kun je een laadpunt met een vermogen van 11 kW plaatsen, met een 1-fase-aansluiting kan dit niet.

NB: Je kunt in de meterkast zien welke aansluiting jouw huis heeft. Staat er op de kWh-meter 1 x 220/230 V, dan heb je een 1-fase-aansluiting. Je hebt een 3-fasen-aansluiting als er 3 x 220/230 V staat of 380/400V of 380 V. Daarnaast kun je op de energierekening bij de netwerktarieven ook zien welke fasen-aansluiting je huis heeft.  Je kunt het natuurlijk ook aan de netbeheerder vragen.

Eenvoudig (basic) laden

Is je oplaadpunt aangesloten via een ‘gewone’ stroomdraad (met daarin drie draden), dan kun je laden met maximaal 3,4 kW. Krijgt het oplaadpunt stroom via een krachtstroomkabel (met vijf draden), dan kan er geladen worden met 11 kW. Maar er bestaat een (klein) risico dat je zekeringen springen/de installatieautomaten afslaan als er te veel stroom tegelijk in huis wordt gebruikt. Er zijn oplossingen om dat te voorkomen:

  • een zwaardere hoofdzekering in je meterkast (bijv. 3 x 35A); hierdoor gaan je maandelijkse kosten van het netbeheer omhoog
  • het laadvermogen van auto/oplaadpunt verlagen; hierdoor wordt de laadtijd langer
  • dynamic load balancing

Slim laden met dynamic load balancing (DLB)

Een oplaadpunt met DLB communiceert met je meterkast via het internet. Hierdoor weet het oplaadpunt of er in huis apparaten aanstaan die veel stroom vragen, bijvoorbeeld de inductie kookplaat, wasdroger of (af)wasmachine. Op het moment dat er veel stroom wordt gebruikt, zal het oplaadpunt minder stroom vragen, zodat de stroom niet uitvalt als gevold van overbelasting. Pas zodra dat veilig kan, zal het oplaadpunt laden (weer) met maximaal vermogen. Ook als je zonnepanelen hebt, is load balancing een slimme keuze. De laadpaal zal dan de zonnestroom optimaal gebruiken.

Andere slimme diensten

Naast load balancing zijn er ook andere diensten om slim (goedkoper, veiliger en efficiënter) je auto op te laden. Deze werken via apps. Uiteraard is ook hiervoor een digitale verbinding (via Wifi of Bluetooth) noodzakelijk. Via internet kunnen de netbeheerder, de eigenaar van de auto en de laad(paal)beheerder allerlei gegevens uitwisselen. Denk aan de laadtijd en laadsnelheid, de beschikbaarheid van eigen zonnestroom en de capaciteit op het netwerk. Als je een dynamisch energiecontract hebt, kun je er dan voor kiezen om alleen te laden op momenten dat de stroom goedkoop is. Of je kunt vooral laden als de zon schijnt en jouw zonnepanelen dus stroom leveren. Daarnaast kunt je je laadgeschiedenis teruglezen, is het mogelijk om het thuis laden door te berekenen aan je werkgever en kun je voorkomen dat een ander ongewenst zijn auto bij jou oplaadt. Je kunt laadtijden instellen en op afstand de laadstatus controleren. Kortom: er is van alles mogelijk. Let wel op: niet iedere app is geschikt voor elke laadpaal of elke auto. Over het algemeen kun je met de apps van je autofabrikant en energieleverancier goed uit de voeten. Tot slot nog een voordeel van een slimme laadpaal: de laadpaalbeheerder kan op afstand je laadpunt uitlezen, indien nodig resetten en/of updaten.

Nu kun je op zoek naar jouw ideale laadpaal. Op de Laadpaaltop10 kun je allerlei verschillende laadpalen bekijken en vergelijken.

Gewoon stopcontact

Je auto opladen aan een gewoon stopcontact is mogelijk, maar wordt wel afgeraden vanwege de nadelen. Het is (brand)gevaarlijk(er) en het laden duurt lang. De auto laadt met slechts 3,7 kW/uur, dus afhankelijk van je accu-inhoud ben je meer tijd kwijt. Ga je toch opladen aan een gewoon stopcontact, houd je dan aan de volgende regels:

  • Gebruik een stopcontact met randaarde.
  • Gebruik een stopcontact met bedrading die geschikt is voor langdurig laden.
  • Zorg voor een laadkabel met een beveiliging (controlbox).
  • Gebruik een lage stroomsterkte (max. 8 ampère).
  • Gebruik nooit een verlengsnoer.